Balancen mellem arbejde og privatliv ved hybridarbejde
Skrevet af: Lydia Watson
Hybridarbejde er kommet for at blive. Men blandingen af kontor- og hjemmearbejde kræver tilvænning. Det er derfor nødvendigt at stille sig selv nogle vigtige spørgsmål, hvis I overvejer at indføre den hybride arbejdsmodel i din virksomhed.
Den hybride arbejdsmodel handler om at skabe en mere fleksibel og afbalanceret tilgang til arbejdet. Så lad os kigge på, hvordan I som virksomhed opnår den bedste balance mellem arbejde og privatliv i et hybridt arbejdsmiljø.
Ved arbejde på distancen
- Ros ikke en tidlig start på dagen og sene fyraftner: Pendlertiden bør ikke byttes ud med arbejdstid. Hvis du gør det, risikerer du, at dine medarbejdere brænder ud - og mister de fordele, der er ved den hybride arbejdsmodel. Du kan forhindre det ved
- At gå foran med et godt eksempel, og…
- Ikke belønne eller rose folk for at lave overarbejde. Overarbejde er ikke altid uundgåeligt, når man arbejder med deadlines - men lad det ikke blive en vane.
- Lav regler omkring kommunikation uden for arbejdstiden: Presset for at være til rådighed 24/7 er til stede blandt medarbejdere - især når der er en følelse af at skulle bevise, at man arbejder. For at sende et klart budskab, kan I opsætte regler om hjemmearbejde eller ligefrem udarbejde en hjemmearbejdspolitik. Eksempelvis kunne I lave en regel for hele virksomheden, at e-mails kun skal læses i arbejdstiden