De nye lovkrav om tidsregistrering
Alt du bør vide om de kommende regler, og hvad de betyder for dig
Seneste nyt om lovkravene for tidsregistrering
Opdateret 24. april 2024
D. 23. januar 2024 vedtog Folketinget et lovforslag, som pr. 1. juli 2024 forpligter alle danske arbejdsgivere til at sikre medarbejdernes mulighed for tidsregistrering. Lovforslaget får betydning for alle arbejdsgivere og vil kræve nye processer og systemer for mange danske virksomheder.
Med de nye lovkrav gennemfører regeringen derved dele af EU-Domstolens afgørelse om tidsregistrering fra 2019. I denne artikel kan du bl.a. læse om:
- Baggrunden for lovforslaget: EU-dommen fra 2019 kort fortalt
- Lovkrav for tidsregistrering: Hvad siger loven?
- En tjekliste til at blive compliant, inden loven træder i kraft d. 1. juli?
- Hvilke funktioner skal du lede efter i et tidsregistreringssystem?
EU-dommen om tidsregistrering fra 2019 kort fortalt:
I 2019 vandt den spanske fagforening, CCOO, en sag ved EU's domstol, hvor de anklagede Deutsche Bank for at krænke EU's arbejdsdirektiv. Med afgørelsen fastslog EU, at alle medarbejdere i medlemslandene skal sikres mulighed for at håndhæve deres ret til maksimal arbejdstid og hvileperioder.
Sagens afgørelse har stor betydning for Danmark som medlemsland, da danske virksomheder fremover har pligt til at registrere alle medarbejderes arbejdstid. Tidsregistreringen skal være objektiv og pålidelig. Afgørelsen fastslog desuden, at virksomheder har ansvar for at sikre gennemsigtighed i et tilgængeligt system, så myndighederne til enhver tid kan foretage inspektioner.
Hvad går de nye tidsregistreringsregler ud på?
Det er vigtigt at bemærke, at der allerede er regler for maksimal ugentlig arbejdstid som en del af EU's arbejdstidsdirektiv. De kommende lovkrav er dermed en tilføjelse til loven, som skal sikre overholdelse af de eksisterende regler via et objektivt, pålideligt og tilgængeligt system.
Eksisterende regler fra arbejdstidsdirektivet:
Det er bl.a. disse regler om maksimal ugentlig arbejdstid, som den spanske fagforening (CCOO) mente, at Deutsche Bank krænkede.
- 48-timers reglen: Medarbejdere må ikke arbejde mere end 48 timer om ugen i gennemsnit inden for en hvilken som helst periode af fire kalendermåneder. Højesteret fastslog i 2017, at medarbejderen som udgangspunkt har krav på 25.000 kr. i godtgørelse, hvis det overskrides.
- 11-timers reglen: Medarbejdere skal have 11 sammenhængende hviletimer indenfor 24 timer. Medarbejdere må altså maksimalt arbejde 13 timer i streg.
- Medarbejdere har krav på en ugentlig fridag
Kommende tidsregistreringsregler som følge af EU-dommen fra 2019:
Der er metodefrihed til, hvordan man vælger at registrere tid, og det er altså ikke lovpligtigt med et digitalt tidsregistreringssystem, så længe man overholder lovkravene.
- Virksomheder i EU's medlemslande, herunder danske virksomheder, skal have et system til at registrere arbejdstid på et nøjagtigt og pålideligt grundlag.
- De registrerede oplysninger omkring tidsregistrering skal opbevares og være tilgængelige i 5 år.
- Alle medarbejdere i medlemslandene skal have mulighed for at håndhæve deres ret til maksimal ugentlig arbejdstid og hvileperioder.
- Systemet skal være tilgængeligt for kontrolindsatser for at sikre, at kravene i direktivet overholdes.
Hvad skal registreres?
Det er ikke nødvendigt at registrere ‘komme og gå’-tider. Man skal derimod registrere afvigelser fra den normale arbejdstid.
Det skal være muligt at registrere over-/underarbejde og andet arbejde, der ikke kan betragtes som hviletid
Det er summen af den daglige arbejdstid, som skal registreres. Det er ikke nødvendigt at registrere, hvornår på dagen, man har arbejdet.
En tjekliste til at blive compliant
Hvis din virksomhed ikke allerede har en plan for håndtering af de nye lovkrav for tidsregistrering, er det vores klare anbefaling, at I kommer i gang med det samme! Dette afsnit skal hjælpe jer med at få styr på planlægningen og sikre jer, at I bliver compliant.
Formål med de nye tidsregistreringsregler
Formålet med de nye EU-tidsregistreringsregler er blandt andet at sikre retfærdighed og gennemsigtighed på arbejdspladsen. Reglerne skal bidrage til at beskytte medarbejdere mod overarbejde og overdreven arbejdsbyrde.
Danske virksomheder pålægges et større ansvar for at sikre opretholdelse af sunde arbejdsforhold og sikre overholdelse af reglerne for maksimal ugentlig arbejdstid og hviletid. Arbejdsgivere skal kunne dokumentere, at de betaler deres ansatte for alle arbejdstimer, og at arbejdstiden afholdes i overensstemmelse med direktivet og national ret. Derudover skal reglerne sikre, at arbejdsgivere og arbejdstager kan have en retfærdig og transparent dialog med hinanden.
Danske arbejdsgivere og arbejdstagere er vant til fleksibilitet
Det danske arbejdsmarked er vant til fleksible arbejdsgange, og der er tradition for, at leder og medarbejder har en høj grad af tillid til, hvornår man møder ind og går igen. Mange danskere er vant til eks. at hente børn tidligt og udligne arbejdstiden ved computeren om aftenen uden at skulle registrere tiden. I en tid hvor danskerne kræver mere balance mellem arbejde og privatliv, kan de nye tidsregistreringsregler møde modstand.
Det er derfor vigtigt at sikre, at fleksibiliteten respekteres, og det er nødvendigt at have klare personalepolitikker og processer, som først og fremmest sikrer overholdelse af loven, men som også sikrer medarbejdernes fleksibilitet.
Overhold EU-reglerne med et fleksibelt og digitalt tidsregistreringssystem
I takt med at de nye tidsregistreringsregler rulles ud på det danske arbejdsmarked, bliver det mere og mere nødvendigt at sikre sig præcis tidsregistrering. Hvis I stadig bruger manuelle processer eller Excel-ark til at holde styr på arbejdstiden, så er det en god ide at tage skridtet videre.
Tidsregistreringssystemet skal være pålideligt
Et afgørende krav for at overholde de nye tidsregistreringsregler er, at det skal være pålideligt. Og det er stort set umuligt - og meget risikabelt - at sikre sig et pålideligt system, hvis I fortsat bruger manuelle metoder med risiko for menneskelige fejl. Der er behov for præcis, simpel og elektronisk tidsregistrering. Heldigvis er der mange andre fordele ved at investere i et digitalt tidsregistreringssystem.
Hvad er fordelene ved et digitalt tidsregistreringssystem?
For nogle danske virksomheder vil de nye tidsregistreringsregler virke som en byrde, men med det rigtige tidsregistreringssystem er det intet problem at håndtere den kommende lovgivning. Og så giver det desuden store strategiske fordele at have styr på sine tidsregistreringsprocesser.
Effektiv tidsregistrering kan øge jeres effektivitet og give værdifuld indsigt i rentabiliteten i jeres forretningsprocesser.
Hvordan kommer I i gang med effektiv tidsregistrering?
Når det kommer til implementering, så følger vi i fællesskab en fast proces, når vi indleder et nyt samarbejde. Vi ved nemlig, at det giver det bedste resultat.
Processen starter med en grundig analyse af jeres behov og muligheder. Herefter udarbejder vi sammen en plan for etablering af entenVisma Time eller Self Service via My Visma i din organisation. Denne plan kan omfatte alt fra brugerroller til systemintegrationer. Når implementeringen er afsluttet, og de nødvendige tests er kørt, vil vores eksperter give jer træning og support, så I kan komme i gang med det samme.
Ofte stillede spørgsmål
Hvad indebærer EU-dommen om tidsregistrering fra 2019? add
EU-dommen fra 2019 kræver, at alle medarbejdere i EU's medlemslande skal have mulighed for at registrere deres arbejdstid for at sikre ret til maksimal arbejdstid og hvileperioder.
Hvornår træder de nye lovkrav for tidsregistrering i kraft i Danmark? add
Lovkravene for tidsregistrering forventes at træde i kraft den 1. juli 2024.
Hvilke grundlæggende regler gælder for arbejdstid ifølge EU's arbejdstidsdirektiv? add
Grundlæggende regler inkluderer en 48-timers arbejdsuge, 11 sammenhængende hviletimer indenfor 24 timer, og kravet om en ugentlig fridag.
Hvordan vil EU-dommen fra 2019 påvirke danske virksomheder? add
Danske virksomheder skal have en løsning til nøjagtig og pålidelig registrering af arbejdstid og gøre løsningen tilgængelig for kontrolindsatser.
Hvordan påvirker de nye lovkrav arbejdsfleksibiliteten i Danmark? add
De nye regler kan udfordre den traditionelle fleksibilitet i det danske arbejdsmarked, da der som udgangspunkt ikke er undtagelser for tidsregistrering.
Hvad er formålet med de nye regler for tidsregistrering? add
Formålet er at sikre retfærdighed og gennemsigtighed på arbejdspladsen, beskytte mod overarbejde og sikre sunde arbejdsforhold for medarbejdere i EU.
Er det nødvendigt at opgradere til digitale tidsregistreringssystemer? add
Lovkravene nævner ikke specifikt, at man skal tidsregistrere via et digitalt system. Det bliver dog lovpligtigt at sikre præcis og pålidelig tidsregistrering, og for virksomheder med mere end et par ansatte, vil det højst sandsynligt være nødvendigt at implementere et digitalt system for at imødekomme lovkravene.
Hvilke fordele er der ved at anvende digitale tidsregistreringssystemer? add
Digitale tidsregistreringssystemer kan først og fremmest sikre jer, at I overholder de kommende lovkrav. Derudover øger tidsregistrering effektiviteten, reducerer lønfejl, og det giver indsigter i forretningsprocesser.
Er der risiko for juridiske konsekvenser, hvis en virksomhed ikke overholder de nye tidsregistreringsregler? add
Ja, manglende overholdelse kan medføre bøder og andre juridiske konsekvenser.
Hvorfor er det nødvendigt at tidsregistrere hver enkelt medarbejders arbejdstid dagligt? add
EU-dommen understreger, at arbejdsgivere skal registrere den enkelte medarbejders arbejdstid hver dag for at sikre håndhævelse af 48 timers- og 11 timers reglen samt skabe et objektivt grundlag for dialog om arbejdstiden og opgaverne.
Hvordan ser fremtidige ændringer ud i lovgivningen relateret til tidsregistrering? add
Fremtidige ændringer i dansk lovgivning vil basere sig på EU’s arbejdstidsdirektiv og EU-domstolens håndhævelse af denne. Som medlemsland i EU er Danmark forpligtet til at håndhæve EU-domstolens afgørelser, men implementeringen i dansk lovgivning skal igennem Folketinget.
Vil du i luften med et effektivt tidsregistreringssystem?
Tag det første skridt hen imod en mere effektiv tidsregistrering. Udfyld formularen, og lad os tage en uforpligtende samtale om, hvordan Visma Time kan styrke jeres virksomhed.
Drejer din henvendelse sig om support, kan du finde mere info her
Måske vil du også være interesseret i...
Hvad er nøglen til fremtidens medarbejdere?
Fra controller til business partner
Skab høj performance med en sund kultur