FAQ om overholdelse af den kommende lov om tidsregistrering

På webinaret "Overhold den nye lov om tidsregistrering med My Visma og Visma HR" fik vi mange relevante spørgsmål om den nye lov om tidsregistreing, hvordan I bedst tager stilling til den, og hvordan I kan forberede jer på at tage de nye funktioner i brug i My Visma og Visma HR.

Vores eksperter inden for jura, HR og strategi har givet dybdegående svar på disse spørgsmål, og resultatet er denne omfattende FAQ. Vi håber, at det kan blive en værdifuld indsigt for dig til navigere i de nye regler og forstå potentialet i tidsregistrering.

Få hjælp til at overholde lovkravene

Hvad søger du information omkring?

Jura

Svar: Medarbejdere, der anses som selvtilrettelæggere, skal enten have et tillæg til ansættelseskontrakten eller en ny ansættelseskontrakt, hvor det fremgår, at de er undtaget for reglerne om registrering af arbejdstid.

Svar: Ja, de dage hvor der ikke bliver registreret af medarbejderen selv, bliver arbejdstiden baseret på arbejdsplanen. Læs mere her

Svar: For at være omfattet af undtagelsen for selvtilrettelæggere skal følgende dobbeltkrav være opfyldt: 

A) Selvtilrettelæggere er enten:(1) medarbejdere, der selv kan tilrettelægge hele deres arbejdstid (altså ikke kun har en vis grad frihed, men selv frit kan tilrettelægge deres arbejdstid), eller (2) medarbejdere, hvis arbejdstid på grund af særlige forhold i deres job ikke kan måles fuldstændigt eller forudbestemmes på forhånd.

B) Selvtilrettelæggeren har en ledelsesfunktion, eller en funktion, hvor vedkommende kan træffe selvstændige beslutninger.

Hvilke medarbejdere der er selvtilrettelæggere, skal I som arbejdsgiver selv vurdere ud fra det, som loven beskriver.

Svar: Ændringen af arbejdstidsloven medfører kun en registreringspligt for summen af daglig arbejdstid eller afvigelser fra daglig arbejdstid. Vælger I den sidste løsning, skal der kun registreres i de tilfælde, hvor den daglige arbejdstid afviger fra normtiden.

Svar: Medarbejdere med fast løn skal også registrere enten summen af arbejdstiden eller afvigelserne. Det har ingen betydning om de ekstra arbejdstimer udbetales, opspares eller ingen af delene.

Svar: Der er ikke noget krav om, at tidsregistreringsløsningen skal være digitalt, men det skal være objektivt, pålideligt og tilgængeligt for medarbejderen og gemmes i 5 år.

Systemløsning

Svar: Den mulighed findes desværre ikke på nuværende tidspunkt.

Svar: Dette er pt. ikke planlagt.

Svar: Arbejdsplanen styrer ikke optjeningen af feriedage/-timer. Det sker alene i lønsystemet.

Svar: Hvis de ikke bruger My Visma, skal de enten ikke have et flueben, eller også skal de markeres som undtaget for bekræftelse af arbejdstid, så de ikke indgår i rapporten.

Svar: Ja, i så fald skal det håndteres i et andet system.

Svar: På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at indlæse via decentral registrering. Medarbejdere, der afviger fra standard arbejdsplan, skal have oprettet en individuel arbejdsplan og evt. markering (flueben) sættes individuelt pr. medarbejder.

Svar: Ja, medarbejderen vil kunne se på de enkelte datoer, hvis der i forvejen er registreret f.eks. ferie.

Svar: Hvis I bruger Visma Time til tidsregistrering, så skal I ikke bruge My Visma og registrere arbejdstid på de samme medarbejdere, som også registrerer i Visma Time. De skal kun registrere overarbejde ét sted, og udbetaling vil ske som normalt.

Svar: Hvis lønregistreringen tæller som arbejdstid, vil vores system tælle det som sådan. Såfremt virksomhedens arbejdspolitik ikke kræver en manuel arbejdstidsbekræftelse af medarbejderen, så behøver medarbejderen kun at registrere sit overarbejde.

Svar: Funktionen til notifikationer ligger ikke fast endnu, så vi kender p.t. ikke mulighederne i den færdige løsning.

Svar: Det kan gøres på begge måder. Om man registrere overtidsbetalingen ifm. med sin arbejdstidsbekræftelse, eller om man gør det, som man plejer under Lønregistrering, ender ud i det samme resultat. Det afhænger blot af, hvilken metode jeres virksomhed vælger at bruge.

Svar: Ja, I bestemmer selv hvilke medarbejdergrupper, der skal registrere arbejdstid i Visma HR/My Visma.

Svar: Ja, medarbejderne kan se et overblik over deres arbejdstid og afvigelser.

Svar: Timelønnede medarbejdere skal registrere deres timer, som de gør i dag.

Svar: Ja, hvis jeres medarbejdere har adgang til at registrere fravær eller lønregistreringer, så har I allerede My Visma Self Service, og I vil automatisk få adgang til det nye arbejdstidsmodul.

Svar: Ledere skal ikke godkende arbejdstid, men ferie, fravær og overarbejde mv. skal godkendes af lederen som normalt.

Svar: Det kan du se under "Indstillinger" > "Bruger/adgang" under "Roller". Har du en Self Service-rolle vil det fremgå her. Kontakt os, hvis du er i tvivl.

Svar: Joblønnede skal også registrere arbejdstid. Det påvirker ikke deres løn, og de optjener ikke noget, hvis det ikke skal være en mulighed.

Svar: I kan sagtens fortsætte med at have nogle medarbejdere, der registrerer i Visma Time, og andre der registrerer i Visma HR. Det afhænger af, hvilket behov I har og hvor komplekse regler, der skal kunne styres iht. overenskomst.

Svar: Arbejdsplanen i Visma HR har ingen sammenhæng med månedsløn og normtid i Visma Løn, så det vil ikke påvirke lønnen.

Svar: Arbejdstidsbekræftelsen er ikke nødvendigvis en erstatning af måden, der skal registreres overarbejde på. Man kan dog ifm. indtastningen af ens arbejdstid registrere den afvigende tid som overarbejde, der skal godkendes af lederen.

Svar: Det er kun afvigelser, der i forvejen kræver godkendelse, der kommer til godkendelse hos leder, f.eks. overarbejde eller flekstid. Arbejdstiden skal ikke godkendes.

Svar: Løsningen til registrering af arbejdstid var på daværende tidspunkt ikke tilgængelig endnu. "Arbejdstid" er nu blevet lanceret og bør være tilgængelig hos alle kunder med Self Service i My Visma eller Visma HR.

Svar: Nej, afvigelser i arbejdstid påvirker ikke den normale månedsløn. Kun afvigelser, der registreres som f.eks. overarbejde, hvor der vil ske en udbetaling eller opsamling til afspadsering. Får I ikke overarbejde udbetalt normalt, så vil denne mulighed ikke kunne vælges.

Svar: Ja, afvigelser kan sættes op til f.eks. udbetaling eller optjening i en fleks eller timebanksaldo. De kan dog også blot indgå som arbejdstid uden overførsel til Visma Løn. Det afhænger af den enkelte virksomheds opsætning.

Svar: Arbejder medarbejderen færre timer end arbejdsplanen, skal afvigelsen registreres, f.eks. via fleks eller afspadsering. Er medarbejderen joblønnet uden fleks eller afspadsering, vil der være en "HR fraværstype" som man kan bruge til både positive og negative afvigelser, og som ikke overføres til Visma Løn.

Svar: Det er kun administrator, der kan oprette/redigere arbejdsplaner.

Svar: Det afhænger af, hvordan systemet opsættes. Afvigelser kan være neutrale og blot indgå i beregningen af arbejdstid, hvis man ønsker det.

Svar: I det tilfælde vil det være nok med én arbejdsplan på kundeforholdet, der gælder for hele virksomheden.

Svar: Lederen skal ikke godkende afvigelser fra arbejdstiden. Optjenes afvigelsen til en flekssaldo, er det dog muligt at opsætte således, at afvigelser der optjenes til en flekssaldo, skal godkendes af leder. Lederen vil kunne se medarbejdernes flekssaldo, hvis man ønsker det.

Svar: Ja, systemet vil bruge arbejdsplanen som forudfyldt arbejdstid. Hvorvidt medarbejderne skal bekræfte arbejdstid eller kun angive afvigelser og hvor ofte, skal I selv definere i jeres virksomhedspolitik om arbejdstidsregistrering.

Svar: Man skal kun sætte en markering (flueben), hvis medarbejderen skal undtages fra noget, og det kan altid gøres senere. Det behøver derfor ikke være samtidig med oprettelsen af medarbejderen.

Svar: Ja, begge grupper af medarbejdere kan håndteres og vil skulle have hver sin stillingskategori. Det er opsætningen af den enkelte stillingskategori, der afgør hvilke lønarter og fraværskoder, medarbejderne kan bruge.

Svar: Nej, men hvis 90 % af medarbejderne har samme normtid og arbejdsplan, så er der ikke nogen grund til at oprette individuelle arbejdsplaner, da de vil være omfattet af standard arbejdsplanen.

Svar: Man kan godt fortsætte med at registrere overarbejde som i dag, men man kan også vælge at bruge det nye modul til registrering af Arbejdstid og her registrere afvigelser som overarbejde.

Svar: Hvis jeres funktionærer bruger Visma Time eller et andet tidsregistreringssystem, så skal de ikke også bruge My Visma. My Visma Self Service kan bruges som et alternativ, hvis I ikke har et andet system.

Svar: Har I brug for at registrere komme-og-gå tider, skal I bruge et tidsregistreringssystem som Visma Time i stedet for. Det er ikke et krav at de konkrete tidspunkter registreres.

Svar: Hvis den tid, der registreres som overarbejde, tæller som arbejdstid, behøver medarbejderen ikke registrere to gange.

Svar: Ja, der kommer en ny HR-registreringstype til +/- afvigelser, der ikke skal lønbehandles.

Svar: Normtid og afvigelser skal og kan ikke godkendes af leder, da det ikke er krævet iht. loven. Afvigelser, der skal lønbehandles som f.eks. overarbejde, vil stadig skulle godkendes af leder.

Svar: Det kan være forskelligt hos virksomheder, hvad der må registreres under afvigelser. Det kan også være forskelligt hvilke afvigelser, der må kunne vælges hos forskellige medarbejdergrupper. Det styres af opsætningen i Visma HR under "Stillingskategori koder".

Arbejdspolitik

Svar: Det er arbejdsgiver, der fastsætter reglerne for hvor ofte, medarbejderne skal registrere arbejdstid. Det er et af de punkter, vi anbefaler, at I definerer i jeres arbejdspolitik.

Svar: Vi har udarbejdet en tjekliste til udarbejdelse af en arbejdspolitik, som I kan tage udgangspunkt i. Se tjekliste

Svar: Alle afvigelser fra normal arbejdstid skal registreres jf. den arbejdstidspolitik, I udarbejder. Det gør ingen forskel, om det er betalt eller aftalt ekstra arbejdstid.

Svar: Jeres virksomhed skal selv fastsætte reglerne for bekræftelse af arbejdstid og angivelse af afvigelser i en arbejdspolitik. Herunder om medarbejderne skal bekræfte arbejdstid, eller udelukkende angive afvigelser. Begge dele er en mulighed med My Visma og Visma HR via Self Service.

Svar: I princippet nej. I kan dog vælge at definere andet i jeres arbejdspolitik, og vælge at arbejdstid altid skal bekræftes. Vi ser arbejdsplanerne som en stille bekræftelse, da den er baseret på medarbejderens ansættelseskontrakt, hvor deres normtid er angivet.

Svar: Hviletidsbestemmelserne i Arbejdsmiljøloven har eksisteret i mange år og er uændrede. Ændringen i arbejdstidsloven medfører kun en registreringspligt for summen af den daglige arbejdstid, eller hvis der er afvigelser fra normtiden. Det er ikke et krav at registrere komme-og-gå-tider. Men I bør have regler for det, og beskrive det i en arbejdstidspolitik.

Svar: Det er op til jeres virksomheds arbejdspolitik at fastsætte regler for hvor ofte medarbejderne skal registrere. Lederne skal ikke godkende arbejdstiden, medmindre det er f.eks. overarbejde, der skal udbetales.

Vejledninger

Svar: Vi har udarbejdet forskelligt materiale, som I er velkomne til at dele med jeres medarbejdere:​

Svar: Ja, vi har udarbejdet en vejledning til administrator, der viser hvordan du opsætter arbejdstidsregistrering i My Visma og Visma HR. 

Gå til vejledning

Svar: Du kan finde nogle eksempler på undtagelserne for bekræftelse af arbejdstid i vores vejledning. I skal dog selv tage stilling til, om der er medarbejdere hos jer, som er undtaget jf. loven. Se vejledning til undtagelser

Brug for hjælp til at overholde det nye lovkrav?

Hvis din virksomhed ikke allerede har Self Service i dag men ønsker at benytte det til at overholde den nye lov om tidsregistrering, så er det en god ide allerede nu at bestille servicen, så vi kan implementere løsningen til jer hurtigst muligt.

Bestil Self Service

Ikon af ur